






 1 

Media History of Modern Egypt: 

A Critical Review *
 

 

Yushi Chiba
**

 

 

 

Ⅰ．Introduction 

 

We may classify the history of media
1
 into three categories: the history of journalism, 

the history of mass communications, and the history of media. The Japanese media 

studies scholar Sato draws attention to the fact that; 

 

Many scholars tend to write the history of journalism as a process of increasing 

freedom from the influence of state power, and the myth of prominent 

journalists…. In contrast, the history of mass communications is... critical that 

journalistic history be a description of ideals, yet instead, it tends to focus on 

quantitative description, for instance, how many journals/newspapers were sold 

and what were the ratings of TV programs. The history of media is the new one 

and it tends to be the makeup of the ideology and the reality [Sato2009: 102]. 

 

Applying this categorization to Arab media studies, which incorporates media 

history, we find that most of the studies relate to the history of journalism and the 

history of mass communications. Here, for example, it will be pertinent to highlight 

two English works and one Arabic work that are quoted many times in Arab media 

studies. Firstly, The Arab Media, written by famous Arab media scholar William 

Rugh, gives an overview of the media systems in eighteen Arab countries and 

classifies them into three (four in his recent work)
2
 categories according to the 

degree of state control of the media: the mobilization press, the loyalist press, and the 

diverse press (and the transitional press) [Rugh 1979; 2004]. He describes the media 

history of each Arab country and the state‟s control of the media. We can regard his 

study as the history of journalism because he mainly focuses on the print media and 

his perspective is just a reverse of liberation from the state control. Secondly, 

                                                        
*
  An earlier version of this paper was presented at G-COE/KIAS/TUFS joint International Workshop 

of Globalization and Socio-political Transformation: Asian and the Middle Eastern Dimension (30-31 

July, 2009 at Kyoto University). 
**

 Ph.D. Candidate, Graduate School of Asian and African Area Studies, Kyoto University. 

  E-mail: chiba@asafas.kyoto-u.ac.jp 
1
 Although the word “media” has multi-meanings, I use “media” as meaning mass media, particularly 

the print media, radio and television. 
2
 Rugh classified the Arab media system into three categories in his 1979 work. He later modified it 

and added one category, giving a total of four categories, in his 2004 edition. I use the 1979 edition 

without making a judgment as to his system of classification. Mellor, a critic of Rugh‟s classification, 

summarizes these classifications in her work. (See “The Making of Arab News” [Mellor2005].) 



 2 

Broadcasting in the Arab World, by Douglas Boyd, overviews the Arab media in 

nineteen countries [Boyd 1999]. As many researchers have pointed out, this book is 

descriptive and lacks analysis. It focuses mainly on media law and quantitative 

descriptions of the time spent on the air by radio and TV stations. So, it may properly 

be classified as a history of mass communications. Thirdly, Radio and Television in 

Egypt which was written by the leading media scholar „Āṭif „Adlā al-„Abd focuses on 

the history of radio and television in Egypt [„Āṭif2008]. It is true that it focuses on 

particular countries‟ media history and contains a lot of information, but it is 

descriptive and lacks analysis, too. This tendency, as Muhammad Ayish pointed out, 

is evident not only in this book, but is common to many media studies carried out by 

Arab researchers [Ayish2008]. 

Thus, many earlier studies that deal with media history in Arab countries can 

be classified into two categories, that is, the history of journalism and the history of 

mass communications; we thus see a dearth of studies that deal specifically with the 

history of media. However, since media are not only about new technologies, but 

also the makeup of technologies and social contexts, we also need to describe “the 

history of media,” which considers media as a mixture of ideology and reality. It is 

true that the most focused topics in contemporary Arab media studies concern new 

media such as satellite TVs and the Internet, the laws and customs that regulate the 

media are a continuum of those relating to early media.  

The aim of this paper is to describe the history of media as well as to make 

obvious what kind of ideology shaped the history of Egyptian media. It will do so by 

portraying the dynamics between media and society from the earlier 19
th

 century to 

the end of the 20
th

 century, with special focus on the period between 1952 and 1990. 

To this end, the following research questions are answered in this paper. First, what is 

the footprint left by the Egyptian media? Second, what kind of ideology marked the 

history of Egyptian media? And is that ideology consistent or inconsistent? I try to 

shed some light on these questions in the remainder of the paper. 

 

Ⅱ．Synthesizing Existing Postulates 

 

Before we start to write Egyptian media history, we have to consider how to 

approach the writing of it. For example, DeFleur and Ball-Rokeach advanced four 

postulates on which they suggest media theories are based: structural functionalism, 

the revolutionary perspective, the social conflict model, and symbolic interactionism 

[DeFleur and Ball-Rokeach1989: 31-38]. In the same way, James Curran advanced 

six postulates in describing media history: liberal, feminist, populist, libertarian, 

anthropological, radical [Curran2002: 40]. Thus, there is not just one postulate or 

model to interpret the history of media. And we do not need to choose which is the 

correct interpretation of history. 



 3 

According to DeFleur and Ball-Rokeach, what is importance is that we 

acknowledge all interpretations that depict some facet of the truth and then 

synthesize those existing postulations. Curran also emphasizes synthesizing and he 

furthermore suggests that we consider some media simultaneously because preceding 

historical narrative treated each medium such as magazines, newspapers, radio, 

cinema, and TVs separately. Curran says, “The advantage of this approach over the 

more traditional institutional one is that it brings out more clearly the way in which 

the media shaped―and was shaped by―the development of modern society” 

[Curran2002: 47]. 

In Egypt, as we shall see, the relationship between the media and the nation 

has traditionally been strong. And though the literacy rate, which is low, has been 

improving during the latter half of the 20
th

 century, many Egyptians cannot fully 

access the print media
3
. On this historical backdrop, I concentrate on liberal and 

populist approaches which are postulates of Curran‟s classification. The former sees 

media history as the process of being liberated from government and the latter sees it 

as the process of transferring media from a handful of elites to the masses. Though 

also conscious of the anthropological media historian‟s view that the media played an 

important role in creating “imaginary communities,” this paper will more concern 

itself with the synthesis of liberal and populist perspectives. 

 

Ⅲ．Transplantation of Modern Media (1800-1882) 

 

Scholars say the history of media goes back to the earliest appearance of man, 

according to Hogben‟s analysis of the Wall paintings in Lascaux [Hogben1974]. In 

Egypt, it is possible to begin the history of media with the papyri. Even so, there is 

no doubt that the media that have shaped modern societies are the electronic media 

and those based on duplication technology. For this reason, the media considered in 

this paper are the mass media such as print, radio and television. 

In Egypt, the birth of the mass media began in the early part of the 19
th

 

century with the invasion of Napoleon‟s troops. The impact of Napoleon‟s invasion 

of Egypt in 1798 was so strong, it led to Egypt embarking on its own modernization. 

This modernization was initiated by Muhammad „Alī (1769–1849) and continued by 

his family and descendants. They tried to modernize the country in various ways, one 

of the most important being to install and expand the infrastructure of Western 

information systems which were thought to be indispensable for constructing a 

modern state. 

Soon after Napoleon’s invasion, Napoleon started to publish two French 

newspapers: Courie de L’Egypte and La Decade Egyptienne [Izumisawa1990: 51]. 

                                                        
3
 According to the UNDC account, the illiteracy rate was about 30 % in 2007/2008. 



 4 

These two are said to be the first newspapers in the Arab world. In 1799, Napoleon 

returned suddenly to France because of the escalation of the war in Europe. Two 

years later, French troops stationed in Egypt were expelled by the allied forces 

consisting of the British Empire and the Ottoman Empire. Though Napoleon had left, 

the concept of the newspapers remained. After settling the country‟s internal unrest, 

Muhammad „Alī embarked on the project of modernizing “his empire.” In 1821/1822, 

he established a publishing house in Būrāq. The national newspaper named 

al-Waqā’i‘ al-Miṣrīya (Events in Egypt)
4
 was printed

5
 there. This printing house 

played an important role in the print media‟s establishment from the nineteenth to the 

early twentieth century. It also played a vital role in Egypt‟s becoming one of the 

leading cultural centers from the period of the Arab Renaissance down to today. 

In addition to these print media, transportation infrastructure was also 

constructed and expanded. In 1820, the Maḥmūdīya Canal, which shortens the water 

route between Cairo and Alexandria, was constructed. In 1859, the railway between 

Cairo city and Suez city was completed. And after 10 years in the making, the Suez 

Canal was completed. We can say that of the majority of the fundamental 

infrastructure that was needed for transportation was established in this period. 

While there was rapid modernization of infrastructure, social change lagged. 

A researcher pointed out that the growth of the city population was stagnant between 

the second half of the 19
th

 century until 1882
 
[Yokota2006: 84]. And while it was true 

that the new industries which appeared because of the existence of railways and 

canals might have changed the structure of Egyptian society, the number of people 

who enjoyed the revolutionary changes in the transportation system still remained 

few
6
and the people who benefited from the establishment of the print media are 

thought to have been limited to a handful of social elites. 

 

Ⅳ．The Occupation and the Developments of Media (1882-1952) 

 

１. The Upheaval in the Print Media 

Though the print media grew thereafter, the turning point was in the 1880s. From the 

reign of Muhammad „Alī, modernization proved costly to the Egyptian government, 

which became heavily indebted to European countries such as Great Britain and 

France. For example, during his reign, Ismā„īl (1863–79) promoted modernization 

projects. One of the most remarkable projects was the Suez Canal. This project 
                                                        
4
 This paper became the official gazette and its editor included leading Egyptian figures such as   

Rifā‘a al-Ṭahṭāwī, Muhammad ‘Abdū, and Sa‘d Zaghlūl. It continues to be published and sells 

2,400 papers a day [Yamaguchi2006: 84]. 
5
 It was published for the first time in 1928 in Turkish and Arabic letters [Mellor2005: 27]. There are 

various opinions about the first newspaper in the Arab world. Some say that the oldest one is 

al-Tanbīh (The Notice, The Information) in 1800 [Mellor2005: 27]. 
6
 The population in 1882 was 7.84 million, with 4.8 % of it distributed in Cairo and 2.9 % of it in 

Alexandria [Yokota2006: 84]. 



 5 

generated considerable income and contributed to Egypt‟s obtaining greater 

independence from the suzerain power, the Ottoman Empire, by paying it money. 

However, once economic prosperity declined, the only thing left to Egypt was 

enormous debt, which led to interference by the great powers. When Aḥmad „Arābī 

tried to revolt against the state, which was completely reliant upon the great powers, 

the result was occupation by Great Britain. 

During the occupation, the British colonizers embarked on building 

infrastructure for transportation. In addition, the British did not strongly oppose 

freedom of speech, though they interfered a great deal in Egyptian internal affairs 

such as its politics. For this reason, activities related to the print media were 

encouraged and the press attained its highest standard in Egyptian history. The 

leading Egyptian newspaper al-Ahrām (The Pyramids) was started by a Lebanese 

brother in 1867 at Alexandria and moved to Cairo in 1900. A report states that 237 

local newspapers came into existence between 1924, the year the first local 

newspaper appeared, and 1952 [Izumisawa1990: 53]. By 1898, the number of 

newspapers and magazines had reached 200 and the number of Arabic newspapers 

printed in Cairo had reached 15 [Yamaguch2006: 229]. 

Among the reasons the print media grow in this period was that the British 

did not stifle the free press. But there were other reasons. First, foreign presses which 

were protected by extra-territorial rights played an important role in those early days. 

Particularly, French journalists and newspapers supported the opposition against 

British occupation and also supported the local press with money and technological 

training [Yamaguchi2006: 230]. And second, leading Egyptian figures also played an 

active role in the print media. For example, Muṣṭafā Kāmil, Egyptian political leader 

and founder of the National Party, issued the newspaper al-Liwā (The Standard) in 

1900. 

These papers and magazines were intended to appeal to many people. The 

elites tended to have their own political parties and aimed to recruit as many 

supporters as possible through magazines and journals. Although the illiteracy rate 

was quite high, the number of schools was increasing and many elites and leaders of 

parties tried to get support from students. As Erlich notes, nationalistic papers such as 

Nahd al-Shabāb (The Awakening of the Youth)
7

 were widely circulated in 

universities [Erlich1989: 103-104]. We can say that this period was characterized by 

a strong connection between political parties and the print media, and the many 

presses were essentially concerned with opposing British colonialism, though there 

were differences between them. 

 

２．The Start of Radio Services in Egypt 

                                                        
7
 Erlich describes the Egyptian school system in the twentieth century. Nahd al-Shabāb was 

published for the first time in 1934 [Erlich 1989: 103–104]. 



 6 

In 1925, radio began broadcasting. As Figure 1 shows, the start of radio services in 

Egypt is earliest in the Arab countries. In the early days, there were over 100 

amateurs broadcasting their programs. But the government promulgated an official 

announcement that it would shut down all private radio services in 1931; it began 

two official broadcasts
8
 in collaboration with British Marconi Company in 1934. 

The collaboration was cancelled in 1947 and the Egyptian government started the 

broadcasting services by itself. Some suggest that Egypt cancelled the agreement 

with Marconi Company because of pressure from Egyptian nationalists and the 

aftermath of anti-colonial movements. While there were two official nationalized 

radio services, the number of radio services and audiences was limited and the 

authorities did not succeed in using radio for political ends. It is true that the radio 

was much more closely connected with the government than was the press in this 

period, but it was only after the revolution that radio came to be utilized assertively 

and to be accessible to the masses. 

 

Figure 1. The Date of First Radio Services in the Arab Countries 

Egypt 1925 Sudan 1940 Kuwait 1951 

Algeria 1925 Syria 1941 Mauritania 1961 

Morocco 1928 Bahrain 1942 UAE 1966 

Tunis 1935 Somalia 1943 Qatar 1968 

Iraq 1936 Yemen 1947 Oman 1970 

Lebanon 1938 Jordan 1948   

Libya 1939 Saudi Arabia 1949   

Source: [„Āṭif and Nohā2008: 13] 

 

Ⅴ．Nationalization of Mass Media (1952-1970) 

 

On July 23, 1952, the revolution instigated by the Free Officers took place, and the 

new government started to mobilize all of the mass media. Figure 2 shows the 

transformation of the mass media―the dotted line represents the state of the media 

before 1952. As can be seen, the press and radio were mobilized more than before as 

they became more widely accessible to the masses. Particularly, since radio and 

television were very influential, the government took firm control of them. As was 

typical of developing countries in the third world, Egyptian government adopted a 

top-down media policy in the name of national development. 

 

                                                        
8
 Two radio services included the Main Program (Radio Cairo) and the European Program. They 

broadcasted for 14 hours and 4 hours respectively.  
 



 7 

Figure 2. Transformation of Mass Media between 1952 and 1970 

 

 

1. The Revolution and the print media 

As to the press, the revolutionary group established a publishing house named Dār 

al-Taḥrīr (The House of Freedom) in 1952. Within that year, they started to publish 

the daily newspaper al-Akhbār (The News), which became one of the most widely 

circulated newspapers in Egypt. In 1953, they banned the political press and started 

to publish the leading newspaper al-Jumhūrīya (The Republic) from Dār al-Taḥrīr. 

The following year, the year Nasser came to power by overthrowing and detaining 

the president Muhammad Nagīb, the journalists‟ association was suspended. 

Accordingly, the revolutionary group stifled the freedom of speech and tried to 

utilize all the media as propaganda tools.  

Although control of the media by the new government started soon after the 

revolution, Rugh refers to the year 1960 as being a watershed
9
. In 1960, Law no.156 

was promulgated and “no newspapers could be published without the permission of 

the country‟s only political organization, the National Union (later renamed Arab 

Socialist Union). The law also transferred ownership of the four large private 

publishing houses…the law required that the National Union appoint the boards of 

directors for the newspapers it owned” [Rugh1987: 37]. In addition to transferring 

the ownership of the print media, “censorship was imposed on the press for five 

months after the 1960 law and imposed again after the 1967 war with Israel” 

[Najjar2008: 225]. 

 

                                                        
9
 Rugh classifies the period from 1954 to 1960 as the “non-partisan” period and after 1960 as the 

“mobilization” period. In his book published in 2004, he mentions a “transitional” period from the 

middle of the 1970s [Rugh1987; 2004]. 



 8 

2. Radio as a Strong Political Tool 

In addition to his use of the print media, Nasser utilized the electronic media. 

Particularly, radio was widespread and an integral part of everyday life in this period. 

This can be explained by the following two reasons. First, as shown before, the 

illiteracy rate has traditionally been high in Egypt and people enjoyed the radio 

services as a means of information and entertainment. Second, the revolutionary 

group promoted the spread of radio
10

 as an effective political tool. These two 

elements worked together and radio permeated Egyptian daily life. In 1953, the 

famous radio program, the Voice of the Arabs, started and it broadcasted the ideology 

of the revolution. The program was said to be Nasser‟s mouthpiece and it 

disseminated the ideology of Arab Socialism, in other words, “Nasserism.” Arab 

socialism advocated pan-Arabism, which called for the collaboration of Arab 

countries against the world powers. Through the Voice of the Arabs, Nasser tried to 

establish himself and Egypt as the leader of the third world. Thus, radio played a 

crucial role in contributing to Nasser‟s fame and his charismatic image inside and 

outside of Egypt. The Figure 3 shows that the transition of radio services for internal 

and external audiences. The increase rate of both services is obvious high. 

 

Figure 3. The Number of Internal and External Radio Services between 1952 and 1970 

0

10

20

30

40

50

60

1952 1954 1956 1958 1960 1962 1964 1966 1968 1970 Year

T
h
e 

N
u
m

b
er

 o
f 
S
er

vi
ce

s

①Internal Radio Services ②External Radio Services

 

Source: [„Āṭif 2008: 223; Amin and Napoli2000; Boyd1999: 30-31］ and homepage 

of ERTU 

 

                                                        
10

 A shortwave transmitter was installed. The program “the Voice of the Arabs” was started on July 4
th
, 

1953 [Boyd1993:27]. 

② 

① 



 9 

3. Television 

As regards television, the first TV channel (Channel 5) went on the air in July of 

1960 and the second one (Channel 7) followed the next year. These two were 

broadcasted to the entire nation. While both channels had similar programs such as 

news, Channel 5 tended to focus on development programs and educational 

programs, while Channel 7 tended to feature more entertainment and religious 

programs. In 1963, the third channel (Channel 9)
11

, whose target was the foreigner 

living in Egypt, began broadcasting. But in this period, the prices of television 

receivers were so expensive that the number of receivers was limited to a handful of 

people (See Figure 4). 

 

Figure 4. The Number of TV Receivers (Rs. In thousand) 

Year The Number of Receivers Population 

1960 39 26,580 

1963 200 27,950 

1965 328 29,390 

1969 498 32,500 

1970 527 33,330 

1973 819 35,620 

1992 5,919
12

 55,160 

Source: [„Āṭif 2008: 223; Boyd1999: 41] 

 

Ⅵ．Transformation of Media after Nasser (1970-1990s) 

 

In Nasser‟s era, all media were heavily utilized as political tools for the mobilization 

of people as well as for the national development. The government centralized the 

controls of the media. But the situation changed after the sudden death of Nasser in 

1970. Soon after Nasser‟s death, Sadat succeeded as president. He revised the 

previous policy and accessed to the West. He started an open-policy and encouraged 

the market system. As for his media policy, he started to loosen the controls on the 

press though he kept tight control of radio and television. Amin and Napoli regarded 

the period after 1970 as one of gradual liberation of the media from the government 

[Amin and Napoli1995]. But the fact is that the gap of governmental control between 

the print media and the electronic media expanded. Figure 5 shows the 

transformation that took place after the 1970s until the 1990s. While both of the print 

media and electronic media became more widely available to the masses, there were 

                                                        
11

 After the war with Israel in 1967, the third channel ceased broadcasting. By 1985, there were just 

two TV channels in Egypt. 
12

 The number of white-black television sets was approximately 3,355,757～3,677,222 and the 

number of colored television sets was 2,454,596～2,350,456 [„Āṭif 2008: 223]. 



 10 

big gaps in their regulation by the government. In the following, we see the 

transformation of each medium. 

 

Figure 5. Transformations of Mass Media after 1970 

 

 

1. The Print Media 

The liberalization of the print media started soon after Sadat came to power. One of 

the goals of this liberalization was to weaken the Arab socialists by promoting 

journalists who opposed them. Sadat released a number of journalists that were 

imprisoned in Nasser‟s era and they went back to their professions. Between 1974 

and 1975, many journalists discussed the issue of reinstituting a multi-party system 

[Rugh2004: 159]. In 1975, the Law no.156 issued in 1960 was revised and the higher 

press council was established and it held 49% share ownership of the major 

publishing houses. Though there remained strong governmental control, the 

regulation of the five major publishing houses became more indirect. Furthermore, 

the year 1976 saw the institution of a multi-party system and the right to publish 

political papers was granted. After that, several non-governmental papers appeared. 

But after 1977, Sadat tightened regulation of the press to stifle critical opposition and 

maintained tight controls until his assassination in 1981. 

For a while after Sadat‟s death, his successor Mubarak kept the tight control 

over the media in place. But he gradually loosened it and the press gained the right to 

express more freely. In 1984, the New Wafd party published its own newspaper 

named al-Wafd (The Delegation), which had a circulation of more than half a million 

in the 1990s. Though criticism of Mubarak and his family was prohibited, the 

non-governmental papers incited political debates. By the 1990s, several 

non-governmental publications had appeared. Figure 6 shows there were publishers 



 11 

of 263 licensed papers in 1993. It is true that the governmental newspapers counted 

for the large share of them. But there were many non-governmental newspapers, too. 

In addition to internal newspapers, Arabic newspapers published in London and Paris 

appeared and were circulated in Egypt. Some of them included newspapers Sharq 

al-Awsat, al-Ḥayāt, and Qudus al-‘Arabī. 

 

Figure 6. Licensed Newspapers in 1993 

individuals 
and 

professional 
societies

31%

unions and 
companies

9%

political 
parties

4%

government 
organs

14%

national 
publishing 

houses
14%

universities
5%

provincial 
government

s
11%

social clubs 
and youth 
centers

7%

others
5%

 
Source: [Rugh2004: 198] 

 

2. Radio 

One month before Nasser‟s death, he created an organization to oversee four 

departments: radio, television, finances, and engineering. The organization was 

named the Egyptian Radio and Television Union (ERTU) and was located in central 

Cairo. The ministry of information supervised the ERTU and all electronic media 

came under the instruction of the ERTU after 1970 [Boyd1999: 41]. 

Figure 7 shows the increase in the number of domestic radio services. In 

Nasser‟s era, the services targeted audiences around Cairo. Some services are still 

well known. The Voice of the Arabs was the most famous services and was thought 

to be the mouthpiece of Nasser. Other services such as the People‟s Program were 

also influential; the People‟s program was used to enlighten people who had minimal 

education. After 1970, the growth of radio services stagnated. But local radio 

services grew in numbers after a law was passed in 1979 to promote the development 

of the local areas. Before 1979, there was just one local radio service in Alexandria. 

The number of local radio services increased by 1995, there were 11 local radio 



 12 

services.  

 

Figure 7. The Number of Central and Local Radio Services between 1952 and 1995 

0

2

4

6

8

10

12

14

1952 1956 1960 1964 1968 1972 1976 1980 1984 1988 1992 Year

T
h
e 

N
u
m

b
er

 o
f 
S
er

vi
ce

s

①Central Radio Services ②Rocal Radio Services

 

 Source: [‘Āṭif 2008; Boyd1999] and homepage of ERTU 

 

But the increase of local radio services did not mean liberation from direct 

governmental control. In 1981, the government instituted a network system and 

categorized all the existing radio services into seven networks (other networks added 

respectively in 1995 and 2000). It is true that the diversification in radio services 

occurred, but the government still kept tight control over radio broadcasting till 2000 

when the government permitted a private company to launch a radio services in 

Egypt. 

The content of radio broadcasts showed another aspect of media regulation. 

After 1970, radio services such as the Voice of the Arabs and the People‟s Program, 

which were promoted in Nasser‟s era, reduced their broadcasting hours substantially 

and radio programs that were in support of national development stagnated. In 

contrast, religious programs increased more than any other. After the 1970s, many 

scholars pointed to the rise of Islamic Revival. Therefore, it is realistic to assume that 

the government took a flexible media policy in response to the transformation in 

ideologies and hegemony. 

 

3. Television 

Although television receivers were still expensive for the masses, people purchased 

them in the 1970s and 1980s. The number of TV receivers increased tenfold from 

1970 to 1992. Statistics show that the TV receivers reached nearly 6 millions in 1992 

① 

② 



 13 

[„Āṭif 2008: 223]. A number of laborers came back from the Gulf States that were 

flourishing with oil money; they purchased TV receivers and VCRs (Video Cassette 

Recorders) and came back to Egypt with them. 

As television came to be more widely available, the number of channels also 

increased. In 1985, the third channel that had ceased operating after the war in 1967, 

resumed broadcasting. And by 1996, there were eight channels many of them for the 

audiences who lived in local areas. The TV channels diversified substantially as 

Figure 8 shows. But governmental control of TV broadcasting is still strict even 

today. The government has supervised all of the terrestrial TV channels through the 

ERTU and the television programs are apt to reflect the government‟s opinion. For 

example, the government granted TV programs to Islamic preachers who did not 

oppose the government while the programs against radical Islamist groups were 

increased soon after the attempted assassination of Sahwat Sharīf who was the 

minister of information. Further, TV programs did not discuss the controversial 

issues highlighted in the non-governmental papers. Throughout the 1970s and the 

1980s, television came to be the central medium in Egyptian society and it remains 

influential even to today. The situation began changing after the appearance of 

satellite TVs in 1990s, but the government still tries more or less successfully to 

control this medium. 

 

Figure 8. Terrestrial TV Channels 

Channel Year Area 

Channel1 1960 Egypt 

Channel2 1961 Egypt 

Channel3 1962-1967/ 1985 Greater Cairo 

Channel4 1988 Suez canal 

Channel5 1990 Alexandria 

Channel6 1994 Delta 

Channel7 1994 Upper Egypt 

Channel8 1995 Aswan 

Source: [Guaaybess2001; 64] 

 

Ⅶ．The Influence of Islamic Revival 

 

Many scholars point to the 1967 war with Israel as central to the emergence of 

Islamic Revivalism. It is true that there were signs before the 1960s. From the 1950s, 

some activities by the Ulama, which Kosugi calls “the Renaissance of Islamic 

Jurisprudence,”
13

 began to be noticed in Egypt and Syria [Kosugi1994: 124-133]. 

                                                        
13

 For example, the Ulama contributed to interpreting Islamic jurisprudence and creating an Islamic 



 14 

But the 1967‟s war impact was crucially important and many scholars more or less 

agree that the war was a watershed. The historic defeat led to the charismatic image 

of Nasser, as well as his ideology Arab Socialism, being questioned. That ideology 

lost its credibility with the masses. And it‟s possible that this loss of credibility was 

promoted by the media. Boyd refers to the role of Aḥmad Sa„īd, who was director 

and chief announcer at the Voice of the Arabs. Boyd writes, “It had been Sa„īd who 

had contributed most to the psychological defeat that Egyptian and other Arab felt 

immediately after the war” [Boyd1999: 28]. 

After the war, one TV channel (Channel 9) which broadcasted 

foreign-oriented programs was suspended. On the other hand, the nationalistic, 

educational, and religious programs increased on television after the war [Boyd1999: 

40]. And the news about the appearance of the Holy Mary was widely publicized in 

newspapers such as al-Ahrām in Egypt creating a sensation. And President Sadat 

willingly supported Islam in contrast with Nasser. His intention was to neutralize the 

influence of Nasser‟s supporters, the Arab Socialists. In 1971, Arab socialists and 

supporters of the Soviet Union were purged. Sadat also made Sharī„a, Islamic law, 

part of the foundation of the Egyptian constitution. Just like Nasser, Sadat also used 

the media to promote his policy. But Sadat‟s media strategy was one of appealing to 

the feeling of attachment the masses had for Islam, rather than relying on personal 

charisma as done by his predecessor Nasser. By showing the people that his 

government was a defender of Islam and the practice of it, he sought to foster the 

sense of his government‟s legitimacy and justify the oppression of his rivals on the 

basis that they were not adherents of Islam. Now, the media came to be utilized 

assertively in the name of Islam more than national development.  

While the volume of Islamic programs increased after the defeat of the 1967 

war, other media strategies that fostered Islamic tendencies were also utilized. One of 

them was the featuring of TV preachers and their programs. In 1973, Sheikh 

Sha„arāwī, one of the most famous Islamic intellectuals in Egypt, appeared on TV 

and started preaching [Lazarus-Yafehh1982; Yukawa1993]. The program he appeared 

on was broadcasted in the afternoon after the Friday prayer and watched by 

Egyptians with their families
14

. The TV programs in which Sha„arāwī appeared 

showed 4 times a week [Fauzī 2008: 14]. Similarly, Muṣṭafā Maḥmūd, who spoke 

about science from the point of view of Islam, started to appear on TV from 1973 

and became popular. From the 1970s, television sets became widely available so that 

the effect of those programs and the popularity of Islamic TV preachers were 

significant.  

From the 1970s through to the 1990s, the government utilized Islam in the 

                                                                                                                                                             
dictionary. 
14

 When I asked Egyptians about Sha„arāwī „s program, they related his program to the memory of 

spending time with their family. 



 15 

media effectively. By the time of Sadat‟s assassination, the influence of Islamists had 

become stronger than Sadat might have imagined. While Sadat promoted Islamic 

programs in the media from the first half of the 1970s
15

, he also started to strengthen 

control of the media
16

. Though the media policy of Sadat and his successor Mubarak 

might have been paternalistic in the name of Islam, there was some contribution to 

enhance and prevalence of Islamic value. 

 

Ⅷ．Conclusion 

 

A consideration of Egypt‟s media history reveals that the adoption of any single 

theory of media history is not adequate. Further, it is not enough to read it as a 

straight history that conforms to either the liberal or populist schools thought, that is, 

as liberation from the government or the elites. The print media after the 1970s led to 

controversy. But as we saw in this paper, the electronic media had not changed by 

1990s. The regulatory gaps between the print media and the electronic media grew 

through the 1970s and the 1990s. Radio and television are not hampered by country‟s 

literacy rate. They have proven to be such influential media that the government has 

imposed strict controls on them. It is true that that diversification in electronic media 

has also occurred, but the controls imposed on these have also became more 

complicated. 

And, in this paper, we reviewed the Egyptian media history from the early of 

19
th

 century to the end of the twentieth century. As shown, the Egyptian media has 

been closely aligned with certain ideologies. Ideology affected the formation of the 

Egyptian media, its contents and, of course, the manner in which the state sought to 

control it. The two most important ideologies, in my opinion, are the notion of 

“national development” and “Islam,” in other words, the media was used to 

propagate propaganda “for the nation” and “for Islam.”  

The former ideology played an important role at the start, while the latter 

dominated after the 1967 war. The state utilized those ideologies paternalistically 

from the 1970s onward. But there is any room which can‟t be reduced to the only to 

state power‟s intention or strategy. The ideology must have effected to the media and 

its content over the intention of the powers. 

However, the dynamics between the media and the ideologies are 

complicated. Therefore, more research is required. For example, the following 

questions should be considered. First, how does the notion of “national development” 

affect the role of the media? And what is its relationship to Islam? Second, what is 

                                                        
15

 The air time of Quran programs (radio) was increased. 
16

 For example, Sadat increased the oppression of journalists in 1979. And in 1981, al-Da’wa was 

banned again along with the paper al-Shā’b (the people). In 1980, law no.148 was issued which in 

effect stated that any press regarded to have insulted the nation would be prohibited [Mellor2005: 33]. 



 16 

the situation since the 1990s? The use of satellite in broadcasting has become 

prevalent and it has been a significant impact on the media since the 1990s. These are 

all topics for further studies. 

 

References 

 

„Āṭif „Adlā al-Abd. 2008. al-Idhā’ wa al-Tilīfizuyūn fī Miṣr: al-Māḑī wa al-Ḥāḍir wa al-Āfāq 

al-Mustaqbalīya. al-Qāhira: Dār al-Fikr al-Arabī. 

――― and Nohā „Adlā al-„Abd. 2008. Wasāil al-I‘lām. al-Qāhira: Dār al-Fikr al-„Arabī. 

Amin, Hussain and James Napoli. 2000.  Media and Power in Egypt. In James Curran and 

Myung-Jin Park eds., De-Westernization Media Studies, New York: Routledge, pp.178-188. 

Ayish, Muhammad. 2008. Arab World Media Content Studies: A Meta-Analysis of Changing Research 

Agenda. In Kai Hafez ed., Arab Media: Power and Weakness, New York: The Continuum 

International Publishing Group, pp.105-124. 

Boyd, D. 1999. Broadcasting in the Arab World: A Survey of the Electronic Media in the Middle East 

(3
rd

). Iowa: Iowa State University Press. 

Curran, James. 2002. Media and Power. New York: Routledge.  

DeFleur, Melvin L. and Sandra Ball-Rokeach. 1989. Theories of Mass Communication (5
th

). New 

York: Longman. 

Erlich, Hagai. 1989. Students and University in 20th century Egyptian Politics. London; Totowa: F. 

Cass. 

Fawzī, Maḥmūd. 2008. Ḥiwār ma„ al-Shaikh al-Sha„arāwī. al-Qāhira: Sharika baitu al-lughāta 

al-dawlī. 

Guaaybess, Tourya. 2000. Restructuring Television in Egypt. In Kai Hafez ed., Mass Media, Politics, 

and Society in the Middle East, Cresskill: Hampton Press, pp. 61-65. 

Hogben, Lancelto Thomas. 1974. Communication (Original Title: The wonderful world of 

communication). Tokyo: Sansyodo. 

Izumisawa Kumiko. 1990. Egypt no Chihou Journalism. Gendai no Tyutou 9: 51-57. 

Kosugi Yasushi. 1994. Gendai Tyutou to Islam Seiji. Tokyo: Syowado. 

Lazarus-Yafeh, K. 1982. Muhammad Mutawalli al-Sha‟rawi- A Portrait of a Contemporary ‟Alim. In 

G. Warburg ed., Islam, Nationalism, and Radicalism in Egypt and Sudan, New York: Praeger, 

pp. 281- 297.  

Mellor, Noha. 2005. The Making of Arab News. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. 

Najjar, Oref A. 2008. Media Policy and Law in Egypt and Jordan: Continuities and Changes. In Kai 

Hafez ed., Arab Media: Power and Weakness, New York: The Continuum International 

Publishing Group, pp. 217-233. 

Rugh, William A. 1979. The Arab Press: News Media and Political Process in the Arab World. 

Syracuse, New York: Syracuse University Press. 

―――. 1987. The Arab Press: News Media and Political Process in the Arab World (2
rd

). Syracuse, 

New York: Syracuse University Press. 



 17 

―――. 2004. Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. Westport, 

Conn.: Praeger. 

Satou Takumi. 2009. Rekishigaku. Tokyo: Iwanami-syoten. 

Yamaguchi Naohiko. 2006. Egypt Kingendaishi: Muhammad Al- tyo Seiritsu kara Genndai made no 

200 nenn. Tokyo: Akashi-syoten. 

Yokota Takayuki. 2006. Gendai Egypt niokeru Islam to Taisyuundou. Kyoto: Nakanishiya-syoten. 

Yukawa Takeshi. 1993. Gendai Egypt no Syukyo to Seiji: Sheikh Sha‟arawi no Seijiteki Imi. In Oda 

Hideo and Tomita Hiroshi eds., Tyuto, Africa Gendaiseiji: Minsyuka, Syukyo, Gunbu, Seito, 

Tokyo: Keiso-syobou, pp. 35- 55. 


